Moja-Indonezja.pl

Niesamowite: Zatopiony okręt podwodny mógł zostać uderzony przez potężną siłę zwaną falą wewnętrzną

Gdy okręt podwodny indonezyjskiej marynarki wojennej z 53 osobową załogą przemieszczał się pod powierzchnią Morza Balijskiego podczas rutynowych ćwiczeń, mógł zostać trafiony przez niewidzialną, ale potężną siłę, która zaciągnęła ich na głębię.

Urzędnicy marynarki indonezyjskiej podejrzewają, że wewnętrzna samotna fala, o której wiadomo, że występuje na morzach wokół Bali, mogła spowodować zatonięcie KRI Nanggala 402.

Statek zatonął na głębokość 838 metrów, daleko poza zasięgiem ratowników.

Gdy rzeczy osobiste członków załogi unosiły się na powierzchni, a zapasy tlenu na pokładzie powoli się kurczyły, stwierdzono, że nie ma szans, by ktokolwiek przeżył.

Pozostało pytanie: co poszło nie tak?

Przedstawiono wiele teorii, ale obecnie władze twierdzą, że istnieją dowody na to, że podwodna fala – która może wywierać intensywne pionowe przyciąganie pod powierzchnią morza – wystąpiła na Morzu Bali w tym samym czasie, gdy łódź podwodna zniknęła w zeszłą środę rano.

Okręt podwodny płynął przez niebezpieczne wody 

Uważa się, że cieśnina Lombok między wyspami Bali i Lombok słynie z generowania intensywnych fal wewnętrznych niemal co dwa tygodnie.

NASA stwierdziła, że ​​połączenie silnych prądów pływowych, nierównego dna oceanu i wymiany wody między dwoma kanałami – jednym płytkim i jednym głębokim – „ma tendencję do łączenia się mniej więcej co 14 dni, tworząc wyjątkowo silny przypływ” .

Urzędnicy marynarki indonezyjskiej uważają, że to naturalne zjawisko jest bardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem katastrofy okrętu podwodnego niż inne teorie wysuwane w ostatnich dniach .

Czym jest wewnętrzna samotna fala? 

Fale wewnętrzne są praktycznie niewyczuwalne na powierzchni oceanu. Ale pod wodą mogą osiągnąć wysokie wysokości.

Kontradmirał Muhammad Ali, były dowódca KRI Nanggala 402, a obecnie asystent planowania i budżetowania w indonezyjskiej marynarce wojennej, powiedział, że wewnętrzna fala była w rzeczywistości „silnym prądem, który może przeciągać okręt w pionie, aby opadał szybciej niż powinien.”

„Nasze podejrzenia dotyczą warunków naturalnych. Ponieważ w tym czasie na północy Bali doszło do wewnętrznej samotnej fali” – powiedział w tym tygodniu indonezyjskim mediom.

Rzeczywiście, urzędnicy marynarki wojennej twierdzą, że zdjęcia z japońskiego satelity Himawari 8, a także europejskiego satelity Sentinel, pokazały, że istniały duże podwodne fale, które zbiegły się z zatonięciem KRI Nanggala 402.

„Przesunął się w górę z dna na północ, a między dwiema górami jest rów” – powiedział kontradmirał Iwan Isnurwanto, dowódca indonezyjskiej szkoły dowodzenia i sztabu marynarki.

„Fala miała około dwóch mil morskich [prędkości], a objętość wody wynosiła około dwóch do czterech milionów litrów sześciennych”.

Admirał Iwan wyjaśnił, że wewnętrzna fala może uczynić załogę bezradną wobec natury.


„Gdy woda uniosła łódź i zepchnęła ją w dół, co innego mogliśmy zrobić? Żadne środki bezpieczeństwa nie byłyby w stanie rozwiązać tego problemu.”


Inne teorie obejmują pocisk, zaciemnienie i obciążony okręt podwodny

Pojawiły się również inne teorie na temat tego, co stało się z okrętem podwodnym.

Niektórzy sugerowali, że okręt podwodny został trafiony pociskiem z obcego statku, a nawet doznał awarii zasilania.

Jednak przedstawiciele marynarki twierdzą, że okręt podwodny nadal był wykrywany, gdy rozpoczynał nurkowanie w celu wykonania ćwiczenia torpedowego, a „światła były włączone” – co oznacza, że ​​istniała tylko niewielka szansa, że ​​winny jest zanik prądu.

Zaprzeczają również, że łódź podwodna była przeciążona, sugerowała teoria, ponieważ na pokładzie było 53 załogi, ale tylko 34 łóżka, zamiast tego argumentowali, że załoga została podzielona na trzy zmiany i spała na zmianę.

„Początkowo łódź podwodna była przeznaczona dla 33 osób, a następnie została zmodernizowana, aby spełnić nasze zapotrzebowanie na 50 osób” – powiedział admirał Iwan.

Urzędnicy twierdzą, że łódź podwodna została również zaprojektowana do przenoszenia do ośmiu torped – o wadze około jednej tony każda – ale w chwili katastrofy miała tylko cztery.

Wielu innych ekspertów wskazuje na zmęczenie metalu spowodowane pęknięciami lub korozją oraz starzenie się podłoża, jako bardziej prawdopodobne przyczyny. KRI Nanggala 402 została zbudowana w 1978 roku, a ostatnio remontowana w 2012 roku, prawie dziesięć lat temu.

W zeszłym roku miał być remont, ale został on opóźniony z powodu pandemii.

Emerytowany australijski kontradmirał James Goldrick powiedział, że najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem utraty łodzi podwodnej jest „awaria materialna”.

„Przyczyny mogą obejmować awarię materiałową lub mechaniczną prowadzącą do katastrofalnego zalania jednego lub więcej przedziałów” – napisał w tym tygodniu w The Conversation .

„Nie trzeba wiele tracić na pływalności, aby okręt podwodny stracił kontrolę nad swoją głębokością.

„Mógł wybuchnąć pożar, coś, czego szczególnie obawiali się marynarze w ich zamkniętym środowisku. Albo mógł wystąpić błąd ludzki”.

Ale poza wydobyciem łodzi podwodnej lub jej części z dna morskiego, śledczy mogą nigdy nie być w stanie ustalić dokładnej przyczyny tragedii.

One thought on “Niesamowite: Zatopiony okręt podwodny mógł zostać uderzony przez potężną siłę zwaną falą wewnętrzną

  1. Tragiczne zakończenie historii, którą śledziłam na Waszej stronie. Wyrazy współczucia dla Rodzin i Bliskich . Jest to także sroga lekcja dla dowództwa marynarki. Chyba ktoś zlekceważył siły natury?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *