Indonezja | Moja-Indonezja.pl

Wyjątkowe wariacje gitarowe przygotowane specjalnie na Dzień Niepodległości Indonezji. Pierwsze takie w Polsce!

Czegoś takiego w polskim internecie jeszcze nie było! Specjalnie na 76. rocznicę uzyskania niepodległości przez Indonezję, utalentowany, młody polski gitarzysta i kompozytor Mikołaj Kościelak, przygotował i zagrał wariacje gitarowe muzyki… sundajskiej! Napisał i nagrał je dla portalu Moja-Indonezja.pl , w ten sposób chcąc uczcić ten bardzo ważny dla wszystkich Indonezyjczyków dzień. Koniecznie musicie obejrzeć i wysłuchać poniższego dzieła, bo to pierwsze w historii polskiego internetu nagranie wariacji gitarowych muzyki z rejonu Parahyangan (daerah Sunda).

Mikołaj Kościelak pisze o swoim dziele tak:

Kiedy ponad rok temu odkryłem tradycyjną muzykę indonezyjską, a w szczególności tę z regionu Parahyangan, od razu wiedziałem, że muszę napisać utwór nią inspirowany. Najbardziej pociągała mnie jej odmienność od muzyki europejskiej. Objawia się ona głównie w użyciu pięciotonowej skali nazywanej pelog, na której oparta jest w przeważającej części muzyka grana przez gamelan. Określone ustawienie półtonów (pomiędzy pierwszym a drugiem stopniem i czwartym oraz piątym stopniem skali) powoduje w muzyce egzotyczne i charakterystycznie brzmiące napięcie. To właśnie ono jest przyczyną tego „dziwnego” wrażenia, które podczas jej słuchania odczuwa każdy mieszkaniec Europy przyzwyczajony do głęboko zakorzenionego w tradycji europejskiej systemu tonalnego (dur-moll).

Temat „Wariacji sundajskich” starałem wzorować się na tradycyjnych melodiach, stosując specyficzne dla nich zwroty melodyczne. Następnie przedstawiłem go w czterech skrajnie od siebie różnych wariacjach. Chciałem żeby każda z nich reprezentowała daną technikę lub pomysł muzyczny (np. tapping często używany przez gitarzystów elektrycznych, w wariacji IV). Na koniec utworu powtórzony zostaje główny temat, tym razem w pełnej okazałości a po nim wybrzmiewa wieńczące całość, outro. Moim zamiarem było też stworzenie kompozycji zwięzłej i kompletnej, prezentującego jednocześnie możliwości gitary klasycznej jak i eksplorującego różne drogi wykorzystania sundajskiej skali.

Muzyka indonezyjska jest dzisiaj, zwłaszcza w Polsce nieznana. Wśród licznych przykładów utworów muzyki klasycznej odwołujących się do tradycji choćby japońskich, nie znajdujemy prawie wcale nawiązań do muzyki pochodzącej z Indonezji. Moje „Wariacje” to właśnie jeden z tych nielicznych wyjątków, a także pierwszy taki utwór w literaturze gitarowej. Mam nadzieję, że zainteresuje słuchaczy i skłoni do poznania muzyki sundajskiej.

Komponowanie i nagrywanie go dostarczyło mi mnóstwo przyjemności. Muzyka regionu Parahyangan to niezwykle bogate źródło muzycznych inspiracji. Bardzo się cieszę, że mogłem je poznać dzięki Szymonowi Kozłowskiemu. To także właśnie jemu „Wariacje” są dedykowane.



A tutaj możecie posłuchać piosenki z rodzaju Pop Sunda, bardzo popularnego typu muzyki wśród mieszkańców obszaru Parahyangan:


Mikołaj Kościelak to 18-letni gitarzysta, uczeń POSM im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych; zajął m.in. I miejsce w XXII Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym „Gitariada” w Kłodzku, I miejsce w VIII Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym „Gitara Viva”, I miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie „Music Modern” w Odessie.

Oprócz gry na gitarze komponuje utwory przeznaczone na różne składy – od gitary solo po orkiestrę. Jego kompozycje były wykonywane podczas wielu szkolnych koncertów oraz w poznańskim Centrum Kultury Zamek. W ramach projektu „Filharmonia Funduszu” skomponował utwory dla uczestników Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, do którego również należy.

W 2020 r. napisał muzykę do spotu w ramach akcji „Życie moim dopalaczem”, prowadzonej przez policję w poznańskich szkołach.


Zobacz koniecznie:

– patriotyczny utwór „Tanah Airku”
– cover megahitu „Menghapus Jejakmu” w wykonaniu Mikołaja Kościelaka
– Dzień Niepodległości Indonezji – Indonesia Raya, merdeka, merdeka!